חוברת מקוונת בהיסטוריה - מושגים ליחידה ב'

מושגים ליחידה ב'

הסכם המיעוטים בפולין
בעקבות ועידת השלום בפריז (הסכם ורסאי), שהתקיימה לאחר מלחמת העולם הראשונה, נחתמו עם כל המדינות המנוצחות והמדינות החדשות "חוזי מיעוטים", להגנה על זכויות המיעוטים הלאומיים במדינות בהם הם חיים. בחוזים נדרשו המדינות המנוצחות והמדינות החדשות לתת ערובות לשמירת זכויות היסוד של המיעוטים (כמו מתן זכויות אזרח שוות, חופש דת ואוטונומיה תרבותית וחברתית, ובכללם שימוש בשפתם הלאומית במערכת החינוך הנפרדת שלהם).
הפיקוח על יישום החוזים נמסר לידי "חבר הלאומים".
"חוזה המיעוטים" התקבל באי רצון על ידי ממשלת פולין, משום שהוא צמצם את ריבונותה הלאומית כלפי המיעוטים במדינה וסתר את הנחת היסוד שפולין היא מדינה לאומית של העם הפולני.
ב-1934 הודיעה פולין לחבר הלאומים שהיא אינה מכירה עוד ב"חוזה המיעוטים", והיא תמשיך לשמור על זכויות המיעוטם לפי חוקיה. בפועל גילתה הממשלה הפולנית יחס משפיל ומפלה כלפי המיעוטים הלאומיים, ובעיקר כלפי היהודים.
 
שאלות:
  1. כתוב מטרה אחת של הסכם המיעוטים.
  2. מתי נכתב הסכם המיעוטים?
  3. כתוב שתי דרישות שהיו בהסכם המיעוטים.

 

יהדות והתרבות היהודית בפולין

חיי הרוח והתרבות של יהדות פולין בין שתי מלחמות עולם הצטיינו ברבגוניות רבה: תרבות דתית אורתודוכסית – מסורתית לצד תרבות חילונית – מודרנית.
פולין הייתה מרכז ללימוד תורה ופעלו בה חצרות חסידים וישיבות גדולות כמו: ישיבת "מיר", ישיבת "חפץ חיים" וישיבת "חכמי לובלין". רבני הישיבות הגדולות והאדמו"רים נחשבו גדולי תורה ופוסקי הלכה וקבעו את אורח החיים של רבים מיהודי פולין.
 
החברה היהודית התפצלה למפלגות שייצגו את הפן התרבותי – אידיאולוגי:
"אגודת ישראל" מפלגה שייצגה את האוכלוסיה החרדית. היא הקימה רשת חינוך לבנים בשם "חורב" ורשת חינוך לנערות "בית יעקב" (בית הספר "בית יעקב" הראשון הוקם בקרקוב ע"י הגב' שרה שניירר) שפת הלימוד במוסדות חינוך אלו הייתה יידיש.
"המזרחי"מפלגה שייצגה את הציונות הדתית הקימה רשתות חינוך כמו: "מזרחי", "יבנה", ו"תחכמוני". בוורשה פעל בית מדרש למורים ולרבנים. בבתי ספר של "המזרחי" התנהלו לימודי הקודש בעברית ולימודים כללים בפולנית.
"פועלי ציון" – המפלגה של הציונים הסוציאליסטים – הקימה את רשת החינוך "התרבות", בה התנהלו כל הלימודים בשפה העברית.
 
בפולין שגשגה זו לצד זו ספרות בתחום הדתי – הגותי, ספרות בעברית שנשאה אופי ציוני – חילוני, ספרות מודרנית ביידיש ויצירות חשובות בשפה הפולנית. מרכזי התרבות היהודית התרכזו בוורשה ובווילנה. עיתונות יהודית ענפה בשלוש השפות: עברית, יידיש, ופולנית.
מוסדות מחקר גבוהים שהוקמו בווילנה ובוורשה ריכזו סביבם את טובי אנשי המדע היהדות, ובהם ההיסטוריונים מאיר בלבן, עמנואל רינגלבלום ואליהו צ'רניקובר .
 
שאלות
1.כתוב שני כלי ביטוי  לתרבות היהודית  בפולין .
2.באילו תחומים התבטאה התרבות היהודית בפולין? בתשובתך הבא שניים.
3.כתוב שני מאפינים של התרבות היהודית בפולין.
 
בולשביזם
 
הבולשיביקים היו חברי סיעת הרוב, אחת משתי הסיעות שנוצרו מהתפלגות מפלגת הפועלים הסוציאל-דמוקרטית הרוסית בשנת 1903.
האידיאולוגיה של הבולשביזם: הקמת "עולם חדש" המבוסס על שיוויון מעמדי, חברתי – כלכלי. למעשה, השליט משטר ריכוזי אוטוריטרי.
עם עליית הבולשיביקים לשלטון (נובמבר 1917) השליטו מנהיגיהם – לנין, טרוצקי וסטרלין – את משטר הבולשביזם ברוסיה.
הבולשביקים שינו את שם מפלגתם – למפלגה הקומוניסטית הרוסית.
 
שאלות:
  1. מי הם הבולשביקים והיכן פעלו?
  2. כתוב שני עקרונות של קבוצה זו.
  3. מה היה ההישג המדיני של קבוצה זו?
משטר טוטאליטרי
משטר סמכותי ורודני המתערב בכל תחומי החיים של האדם, במטרה לכפות אידיאולוגיה מסוימת.
מאפיינים: מפלגה יחידה, שליט יחיד חזק, היעדר אופוזיציה, פיקוח על כל אמצעי תקשורת ועל מסגרות החינוך.
אמצעי שליטה: טרור, משטרה חשאית, בתי סוהר, מחנות ריכוז ומחנות עבודה, הוצאה להורג ורמיסת זכויות האדם והאזרח.
משטרים טוטליטריים במאה ה-20: ברית המועצות הקומוניסטית, איטליה הפשיסטית וגרמניה הנאצית.
 
שאלות:
  1. באילו מדינות הונהג משטר טוטליטרי במאה ה-20?
  2. כתוב שלושה אמצעים שהפעילו את המשטר הטוטליטארי.

 

פאשיזם

כינוי למשטר שהיה באיטליה (ובמדינות אירופה אחרות), בשנים 1922-1943 בניטו מוסוליני.
המשטר הפשיסטי צמח באיטליה על רקע הנחשלות החברתית – כלכלית והשאיפות הלאומיות שלא באו על סיפוקן לאחר מלחמת העולם הראשונה.
עקרונות המשטר: המדינה היא ערך עליון, עליה להיות מעורבת בכל תחומי החיים של הפרט, התנגדות  לסוציאליזם ולשיווין, הערצת המנהיג, ביטול הפרט, הדגשת העליונות הגזענית והלאומית של העם והמדינה, ניהול מלחמות לשמירה על חוסנו של העם.
 
שאלות:
  1. היכן ומתי התקיים המשטר  הפאשיסטי?
  2. כתוב שניים מעקרונות המשטר הפאשיסטי
  3. כתוב שניים מהעקרונות החברתיים – מדיניים שנגדו את הפאשיזם.

 

 

מוסוליני ו"המצעד לרומא"

רודן פשיסטי ושליט איטליה (1943-1922).
לאחר מלחמת העולם הראשונה הקים מוסוליני את התנועה הפשיסטית וזכה במושבים רבים בפרלמנט האיטלקי. במצב זה חש מוסוליני שכוחו חזק, ותפס את השלטון מתוך ניצול חולשת הקואליצינית ואהדת הצבא ובית המלוכה למפלגתו.
חברי המפלגה לבשו חולצות שחורות ויצאו ל"מצעד על רומא", כדי להכריח את המלך עמנואל להעביר לידי מוסוליני את שלטון. מוסוליני ניהל תעמולה לאומנית בדבר חיזוק הלאומית האיטלקית שנפגעה כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה.
 
 שאלות:
  1. מי היה האיש ומה הייתה פעילותו באיטליה?
  2. מה היו עקרונותיו של מוסלוני?
  3. מה היתה הסיבה שמוסליני ומפלגתו  הצליחו להגיע לשלטון  באיטליה?
 
מסך הברזל
ביטוי שטבע צ'רצ'יל (ראש ממשלת בריטניה) בנאום מפורסם שנשא ב- 1946 כדי לאפיין את הקרע בין שתי המעצמות הגדולות: ברית המועצות הקומוניסטית וארצות הברית הדמוקרטית. בנאום נקבע גם הגבול הגאוגרפי, באשר למקומו של מסך הברזל משטטן בים הבלטי עד טריאס בים האדירטי.
 
שאלות:
  1. מה מבטא  הביטוי  "מסך הברזל" מי קבע אותו ומתי?
  2. מה היתה המטרה של מסך הברזל?

 

המלחמה הקרה

שם כולל למערכת היחסים שהתפתחה בין ארצות הברית לברית המועצות, מהתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה עד הפשרתה בשנות ה-70 (לאחר סיום מלחמת וייטנאם). סיומה בשנות ה-90 (עם התמוטטות הגוש הקומוניסטי והתפרקות ברית המועצות). (המלחמה הקרה הפכה עם הזמן גם ל"מלחמה החמה" וכמה מלחמות פרצו במהלך תקופה זו: מלחמת קוראיה, מלחמת וויטנאם).
 
שאלות
  1. מתי התרחשה "המלחמה הקרה"?
  2. מה גרם להפסקתה,ש ל מלחמה זו?
  3. כתוב שני תהליכים שהתרחשו במלחמה זו.

 

דוקטרינת טרומן

הצהרת טרומן, נשיא ארצות הברית, ב-1947 כי ארצות הברית תסייע למדינות עניות לפתח את התעשייה והחקלאות שלהלן במגמה לחסל את המצוקה ואת הבערות. כחלק ממאבקו בהתפשטות בריה"מ והקומוניזם בעיקר במדינות אירופה המזרחית והמרכזית.
 
שאלות:
  1. כתוב שתי מטרות להצהרה זו?
  2. אילו פעולות קבע טרומן בתוכן הדוקטרינה?
  3. מתי התפרסמה דוקטורינת טרומן?
  4. כתוב שתי פעולות שנכתבו בתוכן ההצהרה?

 

תכנית מרשל

תכנית זו היא הביטוי המעשי לדוקטרינת טרומן ולמדיניות הבלימה של ארצות הברית. ג'ורג מרשל, שר החוץ האמריקני בשנות ה- 40, הציע תוכניתו, שנועדה לחזק את המשטרים הדמוקרטים באירופה.
התוכנית הוצעה ל-16 מדינות, ובהן טורקיה ויוון, שברית המועצות ניסתה לגייס אותן למחנה הקומוניסטי.
שאלות:
  1. מה הקשר בין תוכנית מארשל לדוקטירנת טורמן?
  2. מה הן עקרונות התוכנית?
  3. מה היתה המטרה של התוכנית?
ארצות הברית העניקה למדינות אלה סיוע כספי רב מאוד כדי לשקמן מבחינה כלכלית, ובכך סייעה לחיזוק הדמוקרטיה.
 
נאט"ו
ברית צבאית, הברית הצפון – אטלנטית, שהוקמה ב-1949, בין ארצות הברית ובין מדינות מערב אירופה ומדינות נוספות שהצטרפו. ברית זו נועדה להגן על המדינות החברות בה מפני התקפה סובייטית. בהסכם נקבע כי התקפה על אחת מחברות הברית תיחשב כהתקפה על חברות הברית כולן והן ייצאו להגנתה. (בעקבות ברית נאט"ו החלו להגיע למדינות אירופה חיילים ואספקה צבאית מארצות הברית)
 
שאלות
1.כתוב שם נוסף למושג ברית נאט"ו. מתי הוקם אירגון זה?
2.מה היה  העיקרון של ברית נאט"ו
3. מי היו החברים בברית זו?
 
ברית ורשה, 1955
הברית הצבאית של הגוש המזרחי (ארצות מזרח אירופה). תשובת ברית המועצות לברית נאט"ו, שבה ראתה ברית המועצות מעשה התגרות מכוון נגדה. בברית היו חברות, מלבד ברית המועצות, גם מדינות מזרח אירופיות נוספות (פולין, בולגריה, הונגריה, צ'כוסלובקיה, רומניה, אלבניה ומזרח גרמניה)
מדינות הברית התחייבו לסייע זו לזו אם אחת מהן תותקף התקפה צבאית.
 
שאלות:
  1. מתי הוקמה ברית ורשה?
  2. מי היה חבר בברית הזו?
  3. מה היה הקשר בין  ברית ורשה לברית נאט"ו?

 

השוק האירופאי המשותף

ברית כלכלית בין מדינות מערב אירופה שהוקמה ב-.1957
מטרת הברית לבטל את המכסים בין המדינות החברות, לקבוע מדיניות מכסים משותפת כלפי מדינות שאינן חברות בשוק, להקל תנועת הון וכוח עבודה בין המדינות החברות, לקבוע מדיניות משותפת בענייני חקלאות ותובלה לפעול לשיפור תנאי העסקה של עובדים ורווחתם ולצרף מדינות חדשות כדי להגביר את כוחה של אירופה בכלכלה העולמית.
השוק נעשה לאזור הסחר החופשי הגדול בעולם, וכלכלת אירופה שגשגה.
גם מדינת ישראל חברה שלא מן המניין בשוק ונהנית מהטבות כלכליות בסחר עם מדינות השוק.
 
שאלות:
  1. מהו השוק האירופאי המשותף?
  2. כתוב שתי מטרות להקמת השוק האירופאי המשותף?
  3. מה היתה התוצאה של הקמת השוק האירופאי  המשותף?

 

הפליטים הערבים

מושג המתאר את הערבים שנמלטו מארץ ישראל במהלך מלחמת העצמאות. פליטים אלו (כ-700,000) ברחו בכמה גלים למדינות ערב הסמוכות: לבנון, ירדן ומצרים. חלק מהפליטים היו עשירים שהעדיפו לברוח עד יעבור זעם. רוב הבורחים ברחו מאותם אזורים ובאותם תאריכים שהיהודים נחלו בהם נצחונות. בחלק קטן יחסית של המקרים ניסו היהודים לקרוא לערבים שלא לברוח (חיפה – המקרה הבולט), אך בדרך כלל הבריחה לא נמנעה ואף לעיתים עודדו את הבורחים.
עד היום תובעים הערבים את "זכות השיבה".
שאלות
1.מתי  נוצרה  בעית הפליטים  הערביים?
2. מי היו הפליטים הערביים   ומה גרם להפיכתם לפליטים?
3. מה התביעה  היום של פליטים אילו?
 
קע"ם
ראשי תיבות של קהילייה ערכית מאוחדת.
איחוד פוליטי ביו מצרים לסוריה, שאותו יצר מנהיג מצרים ג'מאל עבד נאצר ב-1958.
במסגרת האיחוד היה לשתי המדינות נשיא אחד, צבא ופרלמנט אחד, ואפילו הנציגות באו''ם אוחדה לנציג אחד. אולם האיחוד לא החזיק מעמד זמן רב.
הטענות נגדו ונגד השליטה המצרית הלא מאוזנת בסוריה, הובילו להתפרקותו ב-1961 על ידי מהפכה צבאית שסילקה את השלטון הקיים והשיבה את המוסדות הסוריים על כנם.
 
שאלות:
  1. כתוב את ראשי התיבות קע"ם?
  2. מתי הוקם קע"ם ומה היתה המטרה?
  3. מה היה המבנה של קע"ם?

 

כותבת הסיכום בתיה שמעי מאתר נקדימון. בעריכת צוות היסטוריה עירוני ח' ראשית